Tahle fotka? Tenhle výlet!

Obrázky a povídání z rodinných výletů

Slaný

Slaný. Sem jezdíme do bazénu – nebo také na výlety. Proč chodit pořád po Praze, že? V jejím okolí je také krásně. Dnes tedy vyrážíme do Slaného.

Plánek – Slaný

Mapu můžeš s námi sdílet ZDE

Slaný – Parková procházka

Vyrážíme z centra směrem k menhiru (pomník Tyrše). Okolo je samá příroda, žádné Slaný … 🙂

Slaný

Menhir

To je on – menhir, nebo také Tyršův pomník.

Slaný

Slaný

Slaný


Mapa Online – Slaný

Nalezené kešky

Menhir – Historie

Původně se tento majestátní kámen nalézal cca 2 km odtud vzdušnou čarou na poli u obce Dolín, kde po dlouhá tisíciletí hleděl na České středohoří a pochopitelně na mystickou horu Říp.

Zápis z kroniky„Na cestě zvané Beřovka, č.kat. 441/1, proti parcele č.kat. 223/1 na břehu stál od nepaměti po celá tisíciletí, snad od doby ledové na vrstvě bílého písku a prsti tak zvaný bludný balvan.“  

Návrh

 Počátkem roku 1932 byl ze svého původního místa na návrh pana Václava Beránka, předsedy Občanské záložny ve Slaném, přesunut do této lokality, kde měl sloužit jako památník ke 100 výročí narození Dr. Miroslava Tyrše.  Dle dobových zápisů kronik byla při přesunu změřena celková délka kamene 4,2 m a váha odhadnuta na 13-15 tun. S tímto břemenem si při transportu poradilo 6 párů koní a parní vůz, zvaný oračka. 

V úterý dne 12. ledna 1932 byl bludný balvan dělníky od stavitele Vilib. Heikeho ze Slaného připravován k naložení na vůz. Byly pod něj dány klády se železnými spoji. 1. února 1932 byl balvan po kládách sesunut na vůz, který k tomu účelu propůjčila továrna Českomoravská Kolben – Daněk.

Na tomto voze se vozily železné kotle na dráhu.

Původní délka balvanu byla 4,2 m a největší šíře ve spodku 2 m. Váha tohoto balvanu se odhadovala na 130 – 150 metrických centů. Balvan je křemenný slepenec veliké tvrdosti.

Cesta

Dne 2. února pomocí šesti párů koní byl dopraven polní cestou, asi 60 m, k rozvaděči. Dne 3. února byl dopraven šesti páry koní s dvěma nákladními auty polní cestou přes Želevčice na státní silnici a po ní kolem kláštera až k okresní nemocnici.

Poněvadž však mrazy povolily, změkla silnice a koňské potahy ani auta nemohly dále povozem hnout. Také vytahování vozu jeřábem nebylo nic platné.

Dne 4. února přijela lokomotiva od oračky pana Jelena z Ješína, byla postavena u dívčí školy a nastala zajímavá podívaná. K oji připevněná lana vytáhla jako hračku obrovský náklad v několika minutách ke škole, potom oračka popojela k hřišti S. K. Slavoj, a tak se opakoval. Během tří hodin dostal se tímto způsobem náš balvan až na topolovou alej.

Další doprava nebyla možná, protože klády spodní části vozu byly už silně rozmačkané ohromnou tíhou balvanů. K tomuto převozu se seběhlo toho dne spousta zvědavců, aby přihlíželi k zajímavé dopravě. Vůz s balvanem zůstal stát skoro 6 neděl v topolové aleji.

Finále

Teprve v polovině března, když půda částečně rozmrzla, byla vykopaná 1 m hluboká jáma pro cementový podstavec. Do podstavce byly zasazeny železné pruty k obemknutí spodku balvanu, aby bylo docíleno rovnováhy.  Dva sochaři sejmuli balvan z vozu, odsekali asi 60 cm nerovného spodku a posadili jej na cementový podstavec dne 1. dubna 1932. Odseklý kus kamene je v zemi zakopaný. Těsně před menhirem, který je do dneška vidět, je vidět jeho vrchní část.

 Památník byl odevzdán veřejnosti při velké oslavě 100. narozenin Tyršových v neděli dne 18. září 1932.

Zdroj: GC63QBH Slansky menhir – Tyrsuv kamen

další Post

předchozí Post

© 2020 Tahle fotka? Tenhle výlet!

Základní šablonu připravil Anders Norén